Monday, March 30, 2009

Sejarah 15 Calon Beri Isyarat Jelas Rakyat Muak

Walaupun 7 April ini berlangsung tiga pilihan raya kecil secara serentak di tiga kawasan dan tiga negeri namun aku percaya Bukit Selambau lebih menjadi tumpuan, lebih menarik untuk dibualkan. Buktinya, hari penamaan calon hari ini menyaksikan pertandingan 15 penjuru - kali pertama dalam sejarah pilihan raya di Malaysia.

Daripada jumlah tersebut, 13 daripadanya adalah calon bebas manakala setiap seorang wakil BN dan PKR. Senarainya adalah seperti berikut :

1. R. Loganathan (Bebas) - logo kelapa sawit
2 . Tan Hock Huat (Bebas) - kunci
3. Radzi Md. Lazim - Bebas - kerusi
4. S. Manikumar (PKR) - logo PKR
5. Mohd. Fadzil Abdul Wahab (Bebas) - kepala harimau
6. Abdul Rahim Abu - (Bebas) - jam loceng
7. L. Sarala (Bebas) - basikal
8. Datuk S. Ganesan (BN) - dacing
9. A. Jayagopal (Bebas) - payung
10. S. Moganakumar (Bebas) - buku
11 . Khamis Awang (Bebas) - ayam jantan
12. Husaini Yaacob - (Bebas) -bas
13. M. Vanesan - (Bebas) ikan
14. Mejar (B) Anuar Abd. Hamid (Bebas) - telefon
15. T. Chandrarajan - (Bebas) kapal terbang

Menariknya daripada 13 calon Bebas, 6 adalah Melayu, 6 India dan seorang lagi dari kaum Cina. Sementara calon BN dan PKR keduanya-duanya berbangsa India.Dalam hal ini ramai percaya calon2 bebas Melayu cuba menyampaikan isyarat mereka kepada BN, kerajaan dan juga kaum minoriti.

Mereka ingin menyampaikan rasa tidak puas hati kerana BN memilih calon bukan Melayu bertanding di Bukit Selambau, walaupun majoriti penduduknya adalah Melayu.Beliau juga mahu menyampaikan rasa tidak yakin terhadap UMNO yang menjadi parti terbesar Melayu yang tidak diberi peluang bertanding di situ, sedangkan pada PAU lalu, calon bukan Melayu yang diletakkan disitu mengalami kekalahan.

Mereka juga menyampaikan isyarat kepada kaum minoriti di kawasan tersebut atau bahkan kepada seluruh negara bahawa undi Melayu untuk Melayu. Dengan berfikiran sedemikian beliau berharap dapat menarik 100% pengundi Melayu memangkah calon Melayu.

Pun begitu aku kemungkinan ada diantara mereka ditaja oleh pihak lain sama ada dari parti pembangkang atau kerajaan untuk memecah undi calon-calon parti induk yang bertanding kali ini. Seperti dikatakan tadi, jika senario Melayu pilih Melayu, India pilih India dan Cina pilih Cina, maka kemungkinan untuk mereka memenangi kerusi Bukit Selambau ada harapan.

Bagaimanapun, undi2 di kalangan mereka sesama sendiri juga berpecah kerana pengundi yang memilih Melayu untuk Melayu terpaksa memilih antara enam calon Melayu yang ada manakala bagi undi India untuk India pula jauh lebih sukar kerana terpaksa bersaing antara lapan calon.

Jika ini berlaku, populariti calon akan memberi kelebihan. Mereka yang popular di kalangan pengundi Bukit Selambau akan menjadi pilihan.Namun bukan soal kalah menang yang mereka pentingkan tetapi apa yang mereka mahu tunjukkan bahawa rakyat di Bukit Selambau mahukan perubahan kerana sudah muak dengan situasi politik yang berlaku di negara ini dalam tempoh beberapa tahun lalu.

1 comment:

  1. salam admin,
    nak minta pendapat anda…
    Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin yang meminta agar rakyat tidak menjadikan tiga pilihan raya kecil pada 7 April ini sebagai satu “pungutan suara”
    mohyidin bodoh? mohyidin kate PRK 3tpt bukan pungutan suara rakyat..
    abis pungutan duit poket die?
    fakta telah beritahu..
    link:
    http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/03/pilihan-raya-malaysia-bijaknya-yab-ds.html

    ReplyDelete